در سری مقالات ارایه شده در این بخش به خلاصه های کتاب ارزشمند خودباوری در خلاقیت و پنج فصل ابتدای آن پرداختم.
سپس فصل ششم را با عنوان ” تیم؛ گروه های خود باور ” شروع نمودم.
همچنین در مورد رسیدگی و توجه به تیم نوآوری ، گلخانه نوآوری مطالبی را توضیح دادم.
حال به ادامه آن با عنوان می پردازم:

خودباوری در خلاقیت
اهمیت انتخاب کلمات درست در یافتن ایده های نو

از زبان برای شکل‌دهی به فرهنگ استفاده کنید.

زبان تبلور فکر است.
اما واژه هایی که انتخاب می کنید تنها الگوی فکری ما را منعکس نمی‌کنند، بلکه به الگوهای فکری ما شکل هم می‌دهند.
آنچه می‌گویم و چگونگی ادای آن می‌تواند بر فرهنگ شرکت تاثیر بزرگی بگذارد.
هر شخصی که با تبعیض نژادی یا تبعیض جنسیتی دست و پنجه نرم کرده باشد، می‌داند که واژه ها اهمیت دارند. 

اهمیت انتخاب زبان گفت و گو

برای تغییر دیدگاه ها و رفتارها بهتر است ابتدا زبان گفت و گو را تغییر داد. 
همین درباره نوآوری هم صادق است. هنگامی که بر گفتمان ایده‌های جدید اثر می‌گذارید، الگوهای رفتاری گسترده‌تری را تحت تاثیر قرار می دهید.
دیدگاه‌های منفی و مایوسانه، واژه های منفی و مایوسانه ای را دامن می زنند.
عکس آن نیز صادق است.

خودباوری در خلاقیت و “چگونه امکان دارد ما …”

الگوهای گفتاری منفی محیطی ضد ایده های جدید به وجود آورده می آورند.
روش انتخابی ما در مقابله با الگوهای گفتاری منفی عبارت “چگونه می‌شود ما …” است.
” چگونه امکان دارد ما …” راهی خوشبینانه برای یافتن امکانات و راه حل های جدید در دنیا است.

بیشتر بخوانید  معرفی کتاب "خودباوری در خلاقیت"

این عبارت سه واژه به ظاهر ساده، اکثر نظرهای ما درباره گروه خلاق را در بر می گیرد. “چگونه” بیانگر آن است که امکان پیشرفت همیشه وجود دارد.
تنها سوالی که باقی می‌ماند چگونگی دستیابی به موفقیت است.
واژه “ امکان دارد” سبب پایین آوردن موقتی معیارهای ارزیابی در سطح اندک می‌شود.
این کار اجازه می‌دهد به ایده های غیر ممکن و عجیب فکر کنیم، به جای آنکه از ابتدا حذفشان کنیم و به این ترتیب شانس بیشتری برای رسیدن به نوآوری های خلاقانه داریم.
ما” حقوق مالکیت را تثبیت می کند و مشخص می کند که نه تنها تلاشی گروهی است، بلکه تلاش گروهِ ما است. 

چگونگی تاثیر انتخاب واژگان بر رفتار ما

اما استفاده از این عبارت تنها جنبه معناشناختی ندارد.
افکار به واژه ها و واژه ها به اعمال تبدیل می شود، اگر از واژه‌های درست استفاده کنید در رفتار شما تاثیر می گذارد. 
طرفداران حفظ وضعیت فعلی اغلب می‌گویند: ” ما همیشه به این روش کار کرده‌ایم” یا “هیچ کس به این شیوه انجامش نمی‌دهد“.
بچه ۸ ساله هم با پی در پی چرا پرسیدن می‌تواند این افراد را خلع سلاح کند.
اما بزرگان اغلب قدرت نفوذ واژه ها را فراموش می‌کنند.

دایره واژگان گروه تان را تصحیح کنید و به نظاره تاثیر مثبت آن بر فرهنگ بنشینید.

نمونه عملی تغییر کلمات

جیم ویلتنس ماجراجو، سخنران حرفه‌ای، نویسنده و دوست دار طبیعت است، که در زمینه طراحی برای کودکان با استعداد در مدارس کالیفرنیای شمالی کار می‌کرد.
او بر قدرت نفوذ واژه های مثبت تاکید دارد و خود نیز نمونه کامل این حرف است.
او هیچگاه عبارت “نمی توانم” را بر زبان نمی‌آورد و از گفتن چنین عبارت مایوسانه اجتناب می کند.
در عوض از واژه های مثبت و سازنده استفاده می‌کرد که نشان دهنده امکان‌پذیری هستند: مانند “می توانم اگر …
او به دانش‌آموزانش گفته داده بود اگر عبارت نمی توانم را گفت به آنها ۱۰۰ دلار جایزه می دهد! 

Sending
User Review
1 (1 vote)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

Solve : *
22 + 5 =


فهرست